Ett köttigt inlägg

Jag tycker inte det är fel att äta djur, det är liksom "the circle of life", "näringskedjan", men däremot tycker jag att de djurtransporter och den djurhållning som sker runt om i världen är förjävlig. Den svenska djurhållningen går väl an, den är relativt human ändå och äter man svenskt kött stödjer man heller inte den hemska hantering djuren får utstå under djurtransporterna.
Det kan vara svårt att veta vilket kött som är verkligen svenskt och inte. Det kan stå "svenskt kött" på förpackningen men ändå har djuren fått utstå dessa transporter eftersom de slaktats någon annanstans. En ko kan födas upp i Sverige, transporteras till ett annat land för att slaktas och sedan återvända hit för att ätas. För att vara säker på att det kött man äter ska komma från en välhanterad ko/gris/fågel/vad du nu äter, ska det även stå att köttet är producerat i Sverige.
Alla dessa transporter hit och dit är också otroligt skadligt för miljön.
Så - varför gör vi då såhär? Svaret är pengar. Pengar är också anledningen till att det säljs utländskt kött i Sverige överhuvudtaget. Det är billigare att producera kött i exempelvis Spanien och Danmark eftersom de inte har samma kontroller och krav på djurhanteringen. Därför är köttet som säljs billigare och vi väljer därför att köpa det istället för det som kommer från våra svenska kor och gårdar. Om vi inte köpte kött från utlandet utan istället bara köpte svenskt kött så skulle vi konkurrera ut dem och istället kunna satsa på svensk köttproducering och det svenska köttet skulle bli billigare.
 
Anledningen till att jag är beredd att utesluta kött ur min kost "enbart" för detta är att jag aldrig varit någon direkt köttfanatiker eller så jätteförtjust i kött överhuvudtaget. Jag älskar hemmagjorda köttbullar men annars tycker jag bara att allt annat kött är "helt okej" och inte mer, dessutom känns det fräschare och även godare med vegetarisk mat. De hemmagjorda köttbullarna är jag villig att offra för att dra mitt strå till stacken mot en bättre djurhantering och miljö.(Skulle jag däremot bli dödligt sugen på en hemmagjord köttbulle eller två så kan jag faktiskt tänka mig att äta det, om det är gjort på "hemmagjort kött", exempelvis på hjortfärs från en hjort man skjutit själv. Inte för att jag är jägare men vi känner ett par. De djuren vet jag har levt ett naturligt liv och inte haft någon plågsam död) Hade jag däremot varit en riktig köttälskare hade jag antagligen inte blivit vegetarian utan istället tänkt som så många andra: äsch, vad hjälper det att jag blir vegetarian när majoriteten av människorna fortfarande äter kött.
 
Så, en uppmaning till de som inte är villiga att bli vegetarianer men ändå vill göra något bra för miljön och djuren - köp svenskt kött!
 
  
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (förblir hemligt mellan dig och mig)

URL/Bloggadress:

Din söta kommentar:

Trackback
RSS 2.0