kalvmage

 
För att få osten att "hårdna" tillsätter man något som heter löpe (som finns i magen hos kalven). Faktiskt så trodde jag inte att det fanns i keso men det gör det tydligen. Tyvärr finns det också i min favoritost, men inte i alla ostar för det finns ett vegetabiliskt enzym som egentligen funkar lika bra. 
Och tyvärr så älskar jag både keso och Morfars brännvinsost, så trots kalvmagen kommer jag inte sluta äta något utav detta för det är så himla liten mängd löpe i en ost. Bara ett par gram löpe räcker till flera tiotals kilo ost.

Just ordet kalvmage låter så himla motbjudande att just nu blir jag äcklad av bara tanken på ost. MEN - keso och brännvinsost kan jag faktiskt inte motstå.
Anledningen till att jag delar med mig av denna information är dels bara för att upplysa er men också så hoppas jag på att någon har bättre självdiciplin än jag och kanske kan välja ostar med ystenzym i istället! :D :D 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (förblir hemligt mellan dig och mig)

URL/Bloggadress:

Din söta kommentar:

Trackback
RSS 2.0