Inlagd aubergine

En sån fixig kvinna jag är!
Har stått i köket på förmiddagen och gjort min egna, vegetariska motsvarighet till den inlagda midsommarsillen.

Inlagd senapsaubergine

Ingredienserna som behövs:

 

 

(funkar självklart md vanlig matlagningsgrädde också men jag körde på soyagrädde)

 

 

 

(står egentligen socker i receptet, men jag körde en hälsosammare variant ;) )

 

(matolja/rapsolja/motorolja/whatever-you-want)

 

(här funkar också vilket salt som helst)

 

och självklart! en aubergine.

 

Koka upp vatten med mycket mycket salt i.
Under tiden skär du upp auberginen i "filéer".
Släng i filéerna i saltvattnet och koka tills de blir sladdriga. MEN koka inte för länge som jag gjorde, och skär tjockare bitar än vad du tror. Mina blev totalt mos.... Som tur var hade jag en liten bit aubergine kvar och även en zucchini som fick hoppa i vattnet som utfyllnad!

 

Blanda ihop:
1 msk senap
1,5-2 tsk socker/stevia strö
0,5 msk vinäger
Rör sedan ner 3 msk olja.
Tillsätt sist 1 dl grädde

Häll denna sås över aubergine-filéerna.
SUPERENKELT, nu är det klart!!

... blev inte så mycket eftersom jag kokade sönder mer än halva auberginen...

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (förblir hemligt mellan dig och mig)

URL/Bloggadress:

Din söta kommentar:

Trackback
RSS 2.0